The Legacy of The Divine Tarot av Ciro Marchetti – Recension

The Legacy of The Divine Tarot Skapad av Ciro Marchetti finns både i Specialutgåva och i ordinarie utgåva.

”Venture through the gateway and enter a fantastical world of knowledge lost, a living holographic museum of wisdom waiting to be rediscovered. Unlike other museums, this magical repository of knowledge doesn’t just contain information of the past; it holds vital guidance for our future. And it all began with a dream…” Står det att läsa på baksidan av boken och det är en kort sammanfattning bakom berättelsen av illustrationerna på leken. De fyra rikena – vatten, jord, eld och luft – är sviterna – bägare, mynt, stavar och svärd – den lilla arkanan med respektive hovkort. Berättelsen fortätter med hur ”de blinda”förutsåg civilisationens undergång närma sig och för att bevara kunskapen som då existerade arkiverades det i ett bibliotek man når genom drömvärlden.

Under respektive kort får man läsa tolkningar och beskrivningar av Ciro Marchetti, Ruth Ann, Wald Amberstone, James Ricklef och Leisa ReFalo. Förutom det finns astrologiska och elementära associationer med, omvänd betydelse, ett råd i samband med kortet samt ett citat mm. Boken innehåller även några läggningar och generella råd om hur man kan komma igång.

Jag gillar denna färgstarka lek, illustrationerna är vackra och detaljrika men avviker inte alltför mycket från Raider Waite mallen. Det finns några undantag – Tro 5 har ersatt överprästen (som brukar ha kristna associatione/påven) istället ser vi en representant från vardera av de fyra största religionerna. Att narren återfinns i flera kort i den stora Arkanan uppskattar jag också – det indikerar på vilken resa han gör och skapar en röd tråd man kan följa. Ciro har verkligen fångat känslan i några av korten helt fantastiskt.  För mig blir det förståligt och leken fungerar bra att spå med.

Det enda som är lite synd är att det fattas bilder på korten i boken och organza påsen som medföljde i kittet sprack ganska omgående.

Här har ni några av mina favoritkort:

The Legacy of the Divine Tarot av Ciro Marchetti - Recension