Gypsy Fortune Telling Cards – mina nya spådomskort

Idag fick jag nya Orakelkort i brevlådan, Gypsy Fortune Telling Cards och dessa spådomskort faller mig i smaken. Jag spår själv i Tarot och tycker om att kombinera det med fler spåsätt, att bara att lägga 3 kort bredvid kan bringa klarhet, som lenormand, kaffesump (som iofs inte år min talang utan en familjemedlems) eller en vanlig kortlek, för ärligt talat kan tarot ge så svepande (tillväxt, dualitet, splittring – ja ni förstår!) svar stundtals att det är provocerande, men bra om man vill ha övergripande svar.

Gypsy fortune telling cards, Zigenar Orakel - 36 kort, onumrerade

Gypsy fortune telling cards, Zigenar Orakel – 36 kort, onumrerade

Gypsy fortune telling cards är 36 till antalet och verkar följa den vanliga kortleken bättre trots att de helt saknar numrering eller en inbördes ordning, de är mer folkliga och vardagliga. Detta återspeglas även i deras bildspråk som vid första anblicken kan vara väldigt enkelt men efter lite djupare analys är behändig och har säkerligen fler bottnar. Vi får se, jag fick leken som sagt idag. Nedan har jag parat ihop kort så som jag lite snabbt tyckte de hörde ihop och jag har skrivit lite nyckelord under dom.

De kort som har med hjärtats angelägenheter att göra. Jag tror också att både änkan och änkemannen kan förutom att vara det namnen antyder betyda, bitterhet, singel/ensamhet, sorg, skilsmässa. Och Älsklingarna förutom att vara personkort även betyda ung kärlek, flört, romantisk kärlek, inga förpliktelser, sexuell utsvävning, giftemålkortet även avtal och keruben den romantiska kärleken helt kort.

De kort som har med hjärtats angelägenheter att göra. Jag tror också att både änkan och änkemannen kan förutom att vara det namnen antyder betyda, bitterhet, singel/ensamhet, skilsmässa, sorg. Och Älsklingarna förutom att vara personkort även betyda ung kärlek, romantisk kärlek, flört, inga förpliktelser, sexuell utsvävning, giftemålkortet även avtal och keruben den romantiska kärleken helt kort.

Dessa kort ser jag som negativa, det är ju klart att döden kan betyda ett avslut även på någonting negativt, vilket är iofs gott. Sen har vi fienden, tjuven, forloraren, olyckan, avundsjukan och svartsjuka, faskhet, sjukdom, ledsamhet, melankoli osv

Dessa kort ser jag som negativa, det är ju klart att döden kan betyda ett avslut även på någonting negativt, vilket är iofs gott. Sen har vi fienden, tjuven, forloraren, olyckan, avundsjukan och svartsjuka, faskhet, sjukdom, ledsamhet, melankoli osv

Här har vi allmäna lyckokort och pengarkort stora som små, glädjestunder och festligheter, gåvor och överaskningar

Här har vi allmäna lyckokort och pengarkort stora som små, glädjestunder och festligheter, gåvor och överaskningar

Dessa kort ser jag nog mer som neutrala, hopp, resor, beständighet och stabilitet, begär, vänskap och lojalitet, Hus och familjeliv, barn

Dessa kort ser jag nog mer som neutrala, hopp, resor, beständighet och stabilitet, begär, vänskap och lojalitet, Hus och familjeliv, barn

meddelanden, brev, besök

meddelanden, brev, besök

Statstjänsteman officerare, domare juridik och rättvisa, religiösa och andliga angelägenheter

Statstjänsteman officerare, domare juridik och rättvisa, religiösa och andliga angelägenheter

Är några korta beskrivningar på korten, de har nog mer mångfacceterade betydelser och det beror också på var de dyker upp, i vilken kombination samt hur de kan tolkas i samband med frågan.

Fast det är ju det som är så roligt och svårt med spåkonst överlag, betydelserna man får till sig, historien man drar ut, pusslet som ska läggas ihop och den inre rösten som leder.