Enkel reningsritual i en bäck

Det är något alldeles speciellt med små bäckar, jag är väldigt förtjust i dom. Det finns en liten bäck som vi har stannat vid många gånger, i år nu på alla årstider. Vi har rensat upp den och de mindre i familjen brukar sysselsätta sig med att samla fina små stenar som de kastar i med ett ”plums”. Ibland gör den mig så badsugen så jag känner ren törst efter att få vara i vattnet med hela kroppen, andra gånger har den varit ett riktmärke när jaghar vandrat för djupt in i skogen och tappat bort mig helt – då är den som en kär vän som ropar ”här är jag, följ mig”.

När vädret blev varmare blev bäcken en underbart svalkande källa på väg till sjön, här kunde man halvägs framme tvätta sig lite och njuta av ett stopp på vägen.

Förr trodde man att "goda" döda eller trollkunniga kunde ta sig boning i träd eller källor.

Förr trodde man att ”goda” döda eller trollkunniga kunde ta sig boning i träd eller källor.

Jag  brukar ställa mig i den och låta den rinna runt mina fötter, tvätta mina händer, nacke, bröst och ansikte. Står man ett tag och slappnar av kan man känna hur en kallare, svalkande luftström sluter sig runt om mig och jag kan känna den en bra stund efter att jag har lufttorkat och gått vidare. Runt bäcken är luften lika rörlig som vattnet, eller energin, strömmen är subtil men otroligt kraftfull. Den drar med sig allt nedför bergstoppar, till underjorden, förbi mossklädda skogar ner i havet – där allt ont begravs och absorberas in i omloppet, det finns en anledning till varför man renar sig med salt eller saltvatten som är såpass absorberande, rent, dränerande och tja…insugande.

Man kan offra till bäcken, eller själen(arna) som har tagit sin boning där och ser om den. Speciella infall man får kan vara en indikation, att betala med mynt, städa bort nedfallna kvistar, lägga blommor runtom exempelvis. Förstärk genom att säga högt att detta är din betalning för att bäcken/källan/vattnet ska ”dra allt ont av dig lika säkert och stadigt som den rinner här” eller andra ord efter önskemål, lufttorka efteråt.

Här kan du läsa mer om Bad och Källritualer i trolldomstraditionen: http://haxor.ifokus.se/articles/4d714496b9cb46222d0591a2-bad-och-kallritualer-i-trolldomstraditionen?articles-1

enkel reningsritual i en bäck magi häxkonst rena sig från dålig energi

Jag funderar också att nu i vårt samhälle där allt är såpass lättilgängligt som förut var exotiskt, hur mycker av det som är helt naturligt har gått förlorat. Det känns som att man ”renar” sig så gärna med exotiska rökelser från fjärran länder (som jag förvissor också uppskattar), tänder ljus i diverse färger att man glömmer bort det som alltid har varit och fortfarande är tillgängligt, bäcken i skogen, den välgörande källan, havet, sjön och regnet, björkris och grankåda, alla väl beprövade medel med en lång brukstradition bakom sig men kanske inte så flaschiga eller mystiska som ”häxkonst & magi” skall vara idag.