Jag fann bergskristall

För några dagar sedan fann jag bergskristall ute på vägen. Den är inte av den högsta kvalitèn d.v.s. den är inte glasklar, och var mestadels i kross. Men att råka på en halvädelsten ute i naturen var helt klart uppskattat.

Så här ser vägen ut där jag fann berskristall, eller heter det iskristall när den har många gångar tro?

Så här ser vägen ut där jag fann berskristall, eller heter det iskristall när den har många gångar tro?

Kommunen håller på att anlägga en ny väg och spränger stenbumlingar runtom för att använda till grunden. I dessa stenbumlingar som verkar bestå mest av granit verkade det finnas kvatz gångar, av bergskristall som just nu ligger spridda bland gruset i olika storlekar. Efter lite efterforskningar inser jag att det inte är helt ovanligt att finna bergskristall (eller iskristall), rosenkvatz eller turmelin i gamla gruvor, bland pågånde vägarbete där man spränger sten för att bereda väg, grottor eller under rotvältor. Just nu önskar jag att jag hade en stenslip så jag kan förfina mina fynd lite.

Se här, några släpper till och med igenom ljuset:

naturlig kvartz hitta bergskristall i sverige

Nu har jag ett fat med ca 1 liter kristaller i olika storlekar i hallen🙂

Nature Provides.

Har ni också funnit sådana fynd?