Några av mina favoritövningar

Jag tänkte att jag kunde skriva ner några av mina favoritövningar, om jag nu blir helt salig på dom är väl diskutabelt men dessa har ändå gett utdelning, gör man dom väldigt konsekvent är jag säker på att de ger ännu mer utdelning efter en tid.

Jag listar inte vad jag har upplevt i samband med övningtarna, så blir det alldeles för enkelt för nybörjaren att försöka tänka sig till mål istället för att göra och själva uppleva.

För ett fokuserat och balanserat sinne:

  • Att vara fokuserad på nuet, att aktivt stänga ute alla andra tankar och känslor i samband med att man gör någonting och helt och hållet rikta sin uppmärksamhet i det man gör. Bra att prova när man dummsuger, hänger tvätt eller andra tråkiga sysslor där man drömmer sig bort och ofta splittrar sig.
  • Fysiskt avslappning av kroppen. För mig fungerar det bra att gå igenom muskelgrupper genom att börja i tårna, knipa allt jag kan i några sekunder, släppa och knipa igen med tårna. Sedan går jag upp till vaden, låren, rumpar, buken, armarna, underarmanra, händerna osv ända ut i ansiktmusklerna. Minskar på stresshormoner och ger en bra grund före stillasittande meditation.
  • Meditation (såklart) det behöver ju inte vara stillasittande meditation det kan vara yoga, dans, liggande eller sittande meditation, bara man når det förändrade medvetstillståndet, stillheten – det handlar alltså inte om meditationsresor, eller visualiseringsförmåga utan att stilla tankarna och finna balans. Visualiseringsresor och guidade meditationer kan man också göra men man bör skilja på dessa.

Dessa nedanståenda är observationsövningar:

  • Träna observationen – jag fann en pdf fil för nått år sedan där Alestair Crowley beskrev hur han tränade upp detta genom att se på en penna, skriva ner allt han såg på pennan, titta på den igen och lägga till fler saker han har observerat på den. Till slut kunde han ta in alla intryck samtidigt och inte behöva lägga till dom i omgångar. Nästa steg är att överföra pennan i huvudet, att blunda och lägga till alla skavanker och kännetecken man har observerat och antecknat.
  • Att ta ledigt en dag och gå ut och fönstershoppa, fika och bara strosa runt. Under den dagen försöker man lägga märke till så mycket som man kan. Vilka kläder har människorna, vad är det för väder, blommor, bilar – allt man kan lägga på minnet. Sedan går man och lägger sig, vaknar nästa morgon och då ska man kopiera sin gårdag. Dricka kaffe, äta vofflor, gå på samma gator i samma ordning och försöka minnas gårdagen, jämföra och observera.
  • Ett annat sätt är att måla, på ett specifikt och begränsat sätt. Man köper ett billigt block och ett gäng tuschpennor. Sedan går man och sätter sig någonstans där det käns trevligt. Här väljer man ut ett objekt, så som en lyktstolpe eller en papperskorg. Nu ser man på den i ca 5 sekunder, sedan målar man den ganska antydande (inte exakt utan grova antydande linjer) ser på den igen i 5 sekunder och lägger till det man inte såg först, så kan man göra i upp till 3-4 gånger. Efter det kan man gå vidare till hus osv. Till slut kanske man kommer till det att man kan måla av en cyklande människa i fart genom att endast se på den en gång och ändå få med hyggligt med detaljer så som keps, cyckelkorg, converse osv.

Träna sin känslighet:

  • Någonting annat bra är att sätta sig naken eller nästintill naken och flytta sitt medvetnade till kroppshåren, precis den yttersta huden, eller strax utanför huden och bara andas och vara och känna hur det känns just där. Träna detta avklädd först, sedan försök att göra med kläder, gör i månljus, i sollljus, när du badar i sjö eller hav.

Om jag nu är så balanserad, fokuserad, observativ och känslig kan ju diskuteras! Men visst har jag snubblat på nått intressant i samband med dessa övningar =)

Hade gött

//Häxhem