Senaste läggningen Med The Divine Tarot av Ciro Marcetti

Jag har tipsat er förut om denna läggning HÄR, som ser ut som en nervänd pyramid med spetsen mot frågeställaren. Läggningen är kort och konkret och för mig på ett bildligt sätt förstålig.

Pyramidläggning- The Divine Tarot av Ciro Marcetti

Pyramidläggning- The Divine Tarot av Ciro Marcetti

Det översta lagret är det som ”är” – beroende på fråga blir det dåtid eller nutid. Som exempel i denna läggning jag gjorde för ett tag sen är frågan;

-vart leder det om jag eliminerar denna person från mitt liv?

Då står översta raden med de tre korten för händelsen, relationen, det som vart och det som är.

Jag drar alla korten lite kort (de har fler betydelser), så som jag läser dom i denna läggning i förhållande till frågan:

  • Kort 1, Överprästinnan upp och ner representerar för mig, småsinthet, att ha tappat vettet och förmågan att behärska sig för mycket av ”det dåliga i en personlighet”. Lite som utbrott hos en vilsen tonåring- precis tvärtemot den intuitiva, kalla men behärskade, tålmodiga, kunskapsbärande överprästinnan rättvänd.
  • Kort 2, Eremiten får här stå för att bli bortvald och att välja att gå ifrån – vilket redan har skett, att vara själv men inte på det sorgsna sättet. I ensamheten/stillheten sker reflektion.
  • Kort 3, Sju i svärd är en smygande tjuv – en tvivelaktig person, sviket förtroende eller en oerhörd energitjuv.

Rad två står för processen och händelseutvecklingen.

  • Kort 4, 3 I mynt är att arbeta – anställning & arbetsförmåga, man är inte högst upp på ragnstegen (mer som ”hundår”) men man klättrar, gör det man gör metodiskt och bra och kommer med största sannolikhet att skörda det man har sått, om man försätter på samma sätt.
  • Kort 5, 9 i mynt – skönhet, själslig/personlig & matriell framgång. Detta kort säger mig att stormen har passerat. Kortet är ”att skörda det man har sått” inte att vinna på lotto och innehåller även en hel del kvinnlig skönhet( väldoft, inredning, skönhetsvård), bekvämlighet och matriell framgång. Efter gårdagens melodifestival tänker jag på Carola, hur man såg henne för 30 år sedan blyg och anspråkslös, och nu hur hon sexig, snygg och med ett ton självförtroende i bagaget intog scenen – det är bilden av den senare kvinnan som står i trädgården.

Resultat och stödkort

  • Kort 6, Page i stavar är att utvecklas, att vara den där optimisten som hoppar på tåget, tänka excentriskt och våga hålla den inre lågan i ens hjärta levande i livet trots motgångar. Kortet kan också betyda meddelanden, att få nyheter och att någonting/någon tänker/är ungt.

Efterson jag tycker att kortet är lite snålt, drar jag här ett stödkort.

  • Stödkort, 5 i mynt tiggaren, detta är ett otrevligt kort att få. Men positivt upp och ner. Det rättvända kortet är förlust, fattigdom, tid av välgång förbi eller bortom räckhåll, ekonomiska felprioriteringar, kronofogden osv. 5 i mynt felvänt betyder motsatsen – Rätt ekonomisk prioritering och budgetering, att ta ansvara för sin ekonomi, att tidvattnet har vänt.

Jag tolkar resultat och stödkort tillsammans ser jag det som att det nya kommer att ge förändring på ett positivt sätt.

Summering:

En kaotisk relation som suger livsmusten ur en, personen är inte bara omogen (överprästinnan felvänd) utan också en svekfull energitjuv big time. Att vara utan (som jag nu är) är till min fördel här finner jag ro, denna relation kommer endast att vara destruktiv. Fokus på att jobba på och göra det med omsorg, ta hand om sig själv fysiskt och psykiskt ger en bra utdelning framöver. Inreda och dekorera lite kanske med =) Här finner man det välmående/sjävförtroende som behövs för utveckling och nya ideer som tar en själv vidare på livets trappa.

När det som tar energi och skapar kaos förvinner finns det mer plats åt att bygga vidare på på livet.

Jag har ofta fått klara läggningar av denna pyramid som jag själv har hittat på (inte tagen från någon bok jag vet iaf), prova ni den med om ni vill =)

Korten är The Divine Tarot av Ciro Marcetti och jag har fått tillåtelse av Ciro Marcetti att publicera översättningar från boken,  jag kanske skulle börja med det någon gång!