Gör din egen Kyphirökelse

Det är alltid roligt att prova nya saker och häromdagarna dök det upp en ny tråd på Häxor.ifokus.se där man kunde få lära sig göra Kyphirökelse steg för steg.

Bas för kyphi:

  • Russin eller torkad annan frukt
  • Vin
  • Honung
  • Kådor, rötter, örter

Jag har nu gjort två olika, den ena är med inriktning på att stilla ett hem, stilla från bråk,  tjafs och intensisteten som kan uppkomma i en småbarnsfamilj. Den kommer jag att bränna i samband med veckostädningen då jag har börjat sen en tid tillbaka att inkludera saltvatten i avtorkningen, och nu ska jag bara köpa in ammoniak – som är det de fleska rekomenderar när det gäller att torka bort skit fysisk, astral och eterisk. Det man måste tänka på med ammonial är att torka med vatten efteråt, i mitt fall blir det saltvatten.

Rökelse nr 1 inehåller:

  • Myrra
  • Enbär
  • Gran kåda
  • Nejlikor hela
  • Ingefära
  • Frankincense
  • Benzoin
  • Kardemumma
  • Skal av vitlök
  • Sandelträ

Den andra är till för att brännas efter att man stillat hemmet. Då vill man ju dra in önskvärda krafter. Där har jag lagt fokus på örter och kryddor som främjar familjefrid, kommunikation, trivsel och välfärd.

Rökelse nr 2 inehåller:

  • Myrra
  • Kaffe
  • Kanel (mycket)
  • Nejlika
  • Ingefära
  • Basilika
  • Lagerblad

Just Kyphi är mycket gammalt och det första receptet hittades i Egypten. Jag har gjort en något bondvariant då jag inte hade alla kådor jag ville hemma.

Man börjar med att blötlägga ca 40 gram (3/4 – dl) sönderklippta russin och/eller annan torkad frukt i vin. Jag lät mina russin ligga över natten.

Till vänster: Russinen har klippts i mindre bitar och lagts över natten att dra i rött vin. Till Höger: russinen har hällts över i en sil med silduk för att rinna av innan de tillsätts.

Till vänster: Russinen har klippts i mindre bitar och lagts över natten att dra i rött vin. Till Höger: russinen har hällts över i en sil med silduk för att rinna av innan de tillsätts.

Nästa dag häller man sina utvalda kådor efter ändamål i en mortel och mortlar till en fint pulver. I med rötter, örter och mortla igen.

Några av ingredienserna till Kyphi

Några av ingredienserna till Kyphi

Häll över russinen i en sil och/eller silduk och krama ur allt vin.

Blanda ihop kådor, örter, rötter och eventuell essence med de avrunna russinen och lägg i en mindre tesked honung. Rör ihop till en massa och rulla till små bollar.

Första rökelsesatsen är färdig, böckerna på bilden har jag använt som hjälp för uppslag till vad min egengjorda rökelse ska innehålla. Man kan göra allt från altar-rökelser till små lyckobollar.

Första rökelsesatsen är färdig, böckerna på bilden har jag använt som hjälp för uppslag till vad min egengjorda rökelse ska innehålla. Man kan göra allt från altar-rökelser till små lyckobollar.

Nu kan du ingjuta din egengjorda färdiga rökelse med mer syfte beroende på vad du har stoppat i rökelse och vad den ska vara till för.

Som exempel läste jag en bön och tände ett ljus till St Michael för att välsigna syftet med rökelsen nr 1 som var till för att stilla.

Bildförslag på hur man kan göra för att ingjuta ett syfta i sin skapelse.

Bildförslag på hur man kan göra för att ingjuta ett syfta i sin skapelse.

Förvara bollarna mörkt och torrt (ha lufthål i glasburkar dock) och låt dom mogna, helst i flera månader.

Nu råkar min rökelsekol vara slut annars hade jag nog provat dem på en gång, vi får se hur dessa doftar jag är också intressarad av att göra en sats med afrodisiakum och en med meditativa egenskaper.