Idag går jag på Spa hemma – ansiktsmask, body skrubb och hårinpackning

Vinterkylan har tagit ut sin rätt och det märks på min torra hy. Idag tänkte jag ge mig själv lite omvårdnad. Så jag blandade ihop en hår inpackning, en kropps skrubb och en ansiktsmask. Lite väldoft senare känner jag mig mycket fräschare.

Börja antingen med att skrubba dig med skrubben och tvätta håret med schampo. Kleta sedan in hårinpackning och ansiktsmask och låt verka i ca 20 minuter. Alternativt gör det omvänt och skrubba dig sist.

Som ansiktsmask passar det mesta i skafferiet och kylskåpet, några av ingredienserna jag har använt mig av är:

  • Ägg – speciellt äggvita
  • Mjöl – för vitamin E och för en tjock konsistens
  • Kanel – antinflammatorisk
  • Kärnfria vindruvor – mosa 3-4 st. Innehåller vitaminer och återfuktar
  • Kattsand – är ofta gjord av vulkanisk aska (bentonit), köp oparfymerad och blanda med vatten för att få lera, stöt den lite så har du en otroligt bra ansiktsmask. Drar ut orenheter och är bra för fet hy, har man blandad eller torr hy ska man inte göra den lika ofta.
  • Färsk riven ingefära – antinflammatorisk
  • Citron – c vitamin för att pigga upp hyn och återfukta.
  • Olivolja – som bas, återfuktar torr hy och lugnar den
  • Havre – lugnande och för tjockare konsistens (krossa ca 1 msk och blanda i)
  • Honung och socker för konsistens och för att enegi boosta hyn.
  • Riven gurka – se upp så det inte blir för vattningt
  • Naturell youghurt – återfuktar

Som hårinpackning

  • Olivolja, massera in i hårbotten eller använd som bas i hårinpackning.
  • Ägg – 1-2 st beroende på hur tjockt hår du har.

För kroppen:

  • 2 tsk bikarbonat/bakpulver
  • 2 tsk salt

Och avsluta alltid med en återfuktande lotion och ansiktskräm.

Ansiktsmask med olivolja, socker, havre och riven gurka. Hårinpackning olivolja och Ägg. Kropps skrubb bikarbonat & salt.

Ansiktsmask med olivolja, socker, havre och riven gurka. Hårinpackning olivolja och Ägg. Kropps skrubb bikarbonat & salt.