Det DU vill veta om Lucia och Jul – Inte så kristen från början

God dag,

Idag är det den 2:a advent och jag går i Jultankar.

Från början var min intention att sammanfatta en artikel om Julfirande,  förkristna traditioner och moderna samt skriva lite om dagens tomte – som är en slags blandning av Odin, gårstomten (nisse) och ett kristet Helgon från myrra som heter St. Nickolas. Att skriva om tomten är ungefär lika kompliceras som att försöka fastslå vem satan, him håle, Samael, djävulen och Lucifer är – det är nämligen inte samma personer utan lånade attribut från gudomar eller väsen – domoniserade och omgjorda av kultur och religioner dvs OLIKA även om Him håle och djävulen ofta syftar på Odin eller Pan, medan Samael och Lucifer är delvis bibliska trots att Ljusbäraren (Lucifer) har ett äldre ursprung, ja ni förstår…Jag tror jag låter allt gro ett tag till och läser på än mer innan jag försöker mig på en korrekt sammanställning eller utbildar Johovas Vittnen som brukar knacka på hemma hos mig runt jul och erbjuda min sargade,befläckade mörka själ frälsning.

Detta är mycket mer omfattande än vad man kan tro från början och en examen hade nästan suttit på sin plats. Men det jag kan ge er är mina favorit artiklar  som sammanfattar det hela ganska trevligt =).

Var inte Dum, Dummare – gör dig Visare…vi går trots allt i Odins tid nu:

Tomten var hednisk från början!

Jolner, Odin, Tomten och den stora vilda jakten – mycket intressant läsning!

Tomten – Gårdstomten – Gårdstomten,nissen,godman -hur har man sett på tomten genom tiderna?

Julbocken kommer! – en artikel som beskriver ett gammalt firande när Julbocken hälsade på.

Sanna kristna borde sluta ljuga om Jesus födelsedag – Debatt om religionsfrihet och allas vårt ansvar till att ta reda på varför vi firar.

Yule, vintersolståndet

Lucia – jag rekommenderar att kika mer på den sidan =)

Och granen, att ta in ett levande träd som förknippas med beskydd – det tror jag har en alldeles schamans innebörd långt före Kristendomen.

Tända levande ljus – för att välkomna ljuset som ståndar efter den mörka midvinter natten och för att lysa upp vägen för våra avlidna förfäder.

Jag önskar er alla en fin Midvinter.

12052_10151553064929638_2892941_n