Anden i glaset – Vett och Reson

Anden i glaset måste vara den mest överdrivet skräckpropagerande ande-kommunikations-hjälpmedels-spelet som finns. Man hör från höger till vänster om hur otroligt farligt det är, hur många dörrar det öppnar, vilka man kan bjuda in och hur otroligt olyckligt det kan bli. Nog måste alla som har spelat det inse att det endast är skräckpropaganda? Det är ju helt sanslöst hur mycket skit man kan spy ut om det. Till och med Terry Evans på Det Okända spädde på myten om Anden i Glaset. Oprofessionellt och bidrar bara till andeskräck som så många redan lider av i ett förkristnat samhälle där andevärlden är onaturlig och avnormaliserad.

När jag var i 10: års åldern tyckte jag att det var fantastisk underhållande att försöka prata med dom på andra sidan. Och trots den uppbyggda mystiken, min ringa ålder och skrocken kring det måste jag erkänna att jag inte tycker att jag fick resultat varge gång eller att små djävlar och osaliga onda andar började ta kontroll för att jag bjöd in dom. Inte när jag var 10 år och spelade denna lilla lek i källargångarna under huset på Thè fläckad hemmagjord karta och inte nu heller. En gång sprack glaset men istället för att ta det som någonting övernaturligt var jag och mina unga kompisar överens om att det var ljuset och upphettningen som fick det att spricka. Inte någon ond ande.

Jag tror och resonerar såhär:

  • Om du får begripliga svar på ett Ouija bräda, Anden i glaset eller pendel. GRATTIS det var väl vad du ville? Nu ska du väl inte springa iväg yra om hemskheter och kissa i byxorna.
  • Ren skrock och mörkerädsla har fått ofattbara  propotioner när det kommer till sådana lekar. Om du nu verkligen tror att alla andar är onda och är så rädd för dom så ska du självklart låta bli att spela det. Då finns det ingen anledning att ens prova.
  • Alla kan inte få kontakt med andar eller väsen för den delen heller alla gånger de själva vill – det har alla märkt som försöker att få en fungerande kommunikation med dom.
  • De du har fått kontakt med kan vara lika otrevliga som snefyllot på stan – som säkert är läskigare en mörk kväll. Om du har stött på en sån så gör som du annars hade gjort dvs.  avslutar.
  • Har alla  du har kommunicerat med alltid varit helt sanningsenliga?…Samma gäller här.

Summa summarum Greveholm är den bästa Julkalendern på länge, låt den vara och vill du använda anden i glaset eller andra andekontakt hjälpmedel så var så god. Jag önskar dig lycka till och hoppas att du lyckas ta kontakt med avlidna släktingar och vänner. Det förtjänar både du och dom.

4448431645_e7017248f5_o

Så gör din hemmagjorda karta genom att tejpa ihop A4 ark, skriv alla bokstäver på arket och ringa in dom med hjälp av glaset du ska använda. Tänd en rökelse som hjälper andar att kommuicera enklare, myrra exempelvis andra är maskrosrot, gråbo och malört. Fram med de levande ljusen, släck lampan. Res en fullständig cirkel om du vill nå axis mundi eller för att du är tryggare iom det. Hetta upp ett glas över ett stearinljus, släck ljuset med fingrarna och fånga röken i glaset. Lägg med öppningen ner över din karta och börja.

Jag önskar dig Lycka till !