Offer till Skogsmakterna – Ljeschi den Ryska Faunen /Satyren

Ni som har läst min blogg ett tag vet att jag är relativt ny och mest söker kunskap, försöker koppla trådarna och är sällan konsekvent i det jag gör.

Hade jag vart konsekvent hade jag antagligen läst många fler böcker och systematisk försökt att skola mig själv. Jag gör inte så. Det är helt enkelt inte min natur. Om jag trillar på någonting så är det för att jag har tydlig inspiration om var jag ska leta, som ett irrbloss som söker eller bara en lycko chans.

Inte heller är jag religiös. Jag har ingen att vända mig till om vi förmodar gudomliga krafter och ingen har kallat eller visat sig.

Bort vald, ratad?

Nej – det har bara inte funnit mig, eller så är jag inte där än. Det kan också vara så att jag aldrig kommer dit. Det gör nämligen ingenting för det finns så mycket annat intressant att sätta sig in i att den religiösa biten får komma när den vill. Jag har dock intresserat mig för flera gudomliga väsen, men det ser jag inte som ett kall.

Men härom natten fanns det någon som nyfiket och skyggt tittade in. Förmodligen inte ett gudomligt väsen, eftersom jag har ytterligt svårt att se dom som skygga. Onaturligt blå lysande ögon, ljus hy-ad, bred platt näsa och horn – min uppfattning är att han var i normal storlek, jag såg bara ansiktet. Det intressanta var att när han kikat ett tag och märkte att jag såg honom (det hände när jag sov) var det som att han fick tatueringar över hela sig, inklusive horn och tatueringarna förbyttes till barkliknande syn. Man kan säga att han förvann på det viset in i mörkret, som en kameleont.

En skogs ande möjligtvis. Har ni mött nått liknande?

Synen gjorde mig inspirerad att ta reda på mer och jag halkade in på de Ryska mytologiska skogsväsen – dock vill jag inte påstå att det var vad jag såg i min dröm.

Om de Ryska maskulina skogs väsen

Lesovik, Ljeschi, Leshy - är Ryska skogs andar som ser till träden och djuren. De beskrivs vara allt från tomteliknande till identiska Faunen eller Satyren.

Lesovik, Ljeschi, Leshy – är Ryska skogs andar som ser till träden och djuren. De beskrivs vara allt från tomteliknande till identiska Faunen eller Satyren.

På Ryska heter de Ljeschi, Leshy, Lesovik (skogis) ordet härstammar från Ljes – vilket betyder skog och är maskulint, kvinnliga skogsväsen heter Lesovikha (skogiskaia). Det är viktigt med maskulina och feminina grammatiska former i det Ryska språket. Ljeschi, Leshy kan både betyda Skogs gud men även alla de mindre makter av skogen som är maskulina. Jag antar att det är av den stora räckvidd ordet har som han beskrivs så olika. Från illvilligt troll, till tomte liknande till faun till skogsdemon – det var nog olika lokala väsen som gick under samma benämning. Samma som man i Sverige säger skogsandar, småfolk och menar allt från vättar till dvärgar. Jag undrar även om de som skrev böckerna var medvetna om det eller ens frågade sig hur många väsen ett namn som skogis (eller de som bor i skogen) kan innefatta.

Ljeschi är enligt de flesta källor nästan identisk en satyr eller faun, fast de kan skifta sin storlek efter vilja, från att vara lika små som det minsta gräs eller gömma sig under löv till att bli träd höga – Lejeschi beskrivs ta skepnad som han vill och till vad han vill. De hör även samman med skörd och speciellt korn (vete, majs) skörden. De var även kända för att stjäla spädbarn och byta ut dom, s.k bortbytingar som man här norden kan känna igen i småfolket sägnerna.

Vill man hålla sig väl med honom offrar man mat till honom, ofta bröd på en stubbe med salt (jag ville instinktivt ta med salt idag men intalade mig att jag var dum), yttrar en specifik formel eller lämnar sin första jaktlycka för att få hans favör. Bönderna offrar ett djur till honom för att han ska beskydda horden och hjälpa med nätkommande skörd lycka.

Han sägs vara en skogs- demon i vissa texter då främst enligt tron att han (och hon) härrör från Lucifer släktet – att de är demoner som blev nerkastade i samband med Lucifers migration från himlen. Han flyga fram från träd till träd och yla, vråla och skälla. Vissa källor beskriver honom som en skogs gud med blått blod, blå hy, gröna ögon och grön behårning. Han bar sina kläder bakvänt enligt vissa källor och enligt andra ska man själv klä om sin bakvänt och ta vänster sko på höger fot när man känner av hans förtrollning i skogen, då bryts trolldomen och han kan inte föra en vilse.

Detta tror jag är mindre pålitligt då mycket väsen och gudomar demoniserades eller lucifierad i.o.m kristendomens infart. Jag tror det är närmare att dessa väsen och makter tillhör den gamla/natur centrala tron. Detta gör dom inte mer fluffiga dock, utan de flesta texter är överens om att de kan vara luriga (s.k trixters som vill ge felaktig information medvetet eller omedvetet för att se en misslyckas) och ska behandlas med försiktighet, vördnad och respekt. Lika vackra som den milda sommarskogen och lika förrädiska som den iskalla mörka djupa skogen om natten. Natur makter kort och gott med egen humor.

Det som förenar satyren, faunen och Ljeschi är att de alla rent mytologiskt står för den sensuella maskulina kraften, den vilda skogen, anses vara väktare/är intimt förknippade med skogen och vete skörden, är kända för att hjälpa eller stjälpa, har horn och delvis getliknande drag (i vissa kulturer tjur liknande)  – och hjälper jägare och herdar.

Nåväl – småmakter, skogsmakter, lucifersläktet, skogs/träd nymfer, älvor, de små som bor i skogen, tomtar, vättar och troll, de har många namn småfolket, alvsläktet eller skogsfolket. Jag undrar om detta skogs och skördfolk är alvsläktet i stort, med olika stammar bara – de finns nämligen representerade runtom i välden under olika namn och med olika karaktärsdrag och tilldelningsområden, tomten över gården, satyren över skogen osv.

Eftersom någon visade sig efter de mindre offer jag tidigare har lämnat i skogen tänkte jag ta fram det tyngre kavalleriet nu – och blidka makterna lite. Inspirationen kommer ifrån The witch of forest groves artikel om sigill.

Jag använde vetemjöl eftersom dessa makter är så förknippade med skörden av vetet, kornet och majsen. Som offer blev det väldoft, hemma bryggt maskrosvin, blommor och knäckebröd. Jag tillkännagav min avsikt högt. Träden fällde löv och susade ovanför mig, jag tackade för mig, sa farväl och gick därifrån utan att se mig om.

Vill ni läsa Ryska Folksagor kan ni läsa dom online översatta till Engelska härhttp://zeluna.net/russian-fairy-tale.html

Jag fann även en intressant uppsats om symbolism och folkmagi som heter ”SORCERY PRACTISE AS THE KEY TO THE UNDERSTANDING OF THE MYTHO-MAGICAL WORLD IMAGE – The World Symbolism in the South Slavs’ Folk Magic” ni kan läsa online härhttp://facta.junis.ni.ac.rs/lal/lal96/lal96-06.pdf

Källor:

The Golden Bough: A Study in Magic and Religion

The Sacred Tree in Religion and Myth

A Mythological Reference Av G. Rodney Avan

Magickal Mystical Creatures: Invite Their Powers Into Your Life

http://witchofforestgrove.com/2010/06/03/making-outdoor-sigils/