Drömkudde med Gråbo

Jag har haft drömkudde projektet i tankarna sedan jag såg att Gråbon blommade, efter skörden kommer torkning och där ska man inte slarva för då börjar det mögla.

Men nu äntligen var det torrt och jag fick jag tid över, förutom en massa inspiration i huvudet blev jag även inspirerad av The witch of forest groves inlägg om broderade talismaner. Det var riktigt skoj att skapa med händerna och var nu lite snälla med riset då det är mitt första broderi sedan mellanstadiet.

Drömkudde tillverkning av Gråbo (Artemisia Vulgaris) med ett broderi av en runstav.

Drömkudde tillverkning av Gråbo (Artemisia Vulgaris) med ett broderi av en runstav.

På den lokala myrorna affären fann jag ett riktigt fynd, rött stoppgarn av ull ifrån Göteborgs Kamgarns spinneri. Tänk vilka köp man kan göra för 5 kr. Tillsammans med ett väl valt sigill, Isländsk runstav var det nu dags att skapa.

Drömkuddar har förut använts för att hjälpa till med insomning och behagfull sömn, de stoppades med olika växter beroende på hur doften skulle stimulera sinnet på personen.

En Drömkudde av Gråbo används för att minnas sina drömmar och för att drömma klara och sanna drömmar. Profetiska klardrömmar, men det kan man ju inte påstå att alla per automatik kommer att göra förstås. Duger dock att försöka.

Färdigbroderat. Nu ska den sys ihop, stoppas med Gråbo (och annat intentionsgivande) för att sedan invigas i sitt syfte och ligga under min huvudkudde.

Färdigbroderat. Nu ska den sys ihop, stoppas med Gråbo (och annat intentionsgivande) för att sedan invigas i sitt syfte och ligga under min huvudkudde.

Jag passade även på att sy ett litet paket som jag broderade ett öga på med samma ullgarn, stoppat med gråbo även det. Paketet ska ligga i min låda för Lenormandkorten.

Läs om gråbo och dess egenskaper