Gråbo – skörd och användningsområden

Maskrosrötter som efte en ordentlig skurning och mild rostning i ugnen används som rökelse eller mals ner för att tillsättas i kok kaffe när jag ska spå. Bra för "trög" mage kan jag lova.

Maskrosrötter som efte en ordentlig skurning och mild rostning i ugnen används som rökelse eller mals ner för att tillsättas i kok kaffe när jag ska spå. Bra för ”trög” mage kan jag lova.

Jag har passat på att skörda gråbo och maskrosrötter. Tyvärr är detta fel tid på året för att samla in rötter, det gör man helst på våren före blommning eller på hösten då näringen drar sig tillbaka till rötterna på fleråriga växter. Men jag hade tid och spade, dessutom var det jag samlade in förut slut.

Gråbo (Artemisia vulgaris) för att få klardrömmar, minnas sina drömmar, vid divination, beskydd. Det sägs att om man lägger Gråbo i skorna kan man vandra länge utan att känna trötthet.

Gråbo (Artemisia vulgaris) för att få klardrömmar, minnas sina drömmar, vid divination, beskydd. Det sägs att om man lägger Gråbo i skorna kan man vandra länge utan att känna trötthet.

Gråbo har jag provat i Seers blend av Sarah Lawless (den är en av ingredienserna) och har inväntat blomningen för att samla mig ett eget lager själv.

Gråbo (engelska - Mugwort) efter skörd hänger jag den upp och ner i mindre klasar för att förhindra att den möglar i ett torrt, mörkt och väl ventilerat utrymme tills den är så torr att kvisten knäcks lätt. Sedan ska jag dra av blad, blomma och behålla de mindre kvistar och bevara i en burk. Även då i ett mörkt och torrt skåp.

Gråbo (engelska – Mugwort) efter skörd hänger jag den upp och ner i mindre klasar för att förhindra att den möglar i ett torrt, mörkt och väl ventilerat utrymme tills den är så torr att kvisten knäcks lätt. Sedan ska jag dra av blad, blomma och behålla de mindre kvistar och bevara i en burk. Även då i ett mörkt och torrt skåp.

Gråbo används för att få profetiska syner, drömma klara drömmar – även kallade lucid dreams , minnas sina drömmar och för all slags divination.

Förr har man använt Gråbo (Artemisia Vulgaris) som smaksättning i öl/mjöd och brännvin även om släktingen Malört (Artemisia absinthium L) är mer känd och vanligtvis mer förekommande i användningen.

Man kan brygga The på gråbo som man dricker före läggdags eller före divination, använd då 1 tsk – 1 msk torkad växt till en kopp vatten, låt dra (ej koka) i minst 10 minuter.

Använda torkad gråbo som rökelse och/eller i samband med meditation och devination.

Enligt vissa källor är gråbo helgad Gudinnorna Diana och Artemis och enligt andra även gudinnan Venus , den styrs av elementet jord. Astrologiskt styrs den av planeten Venus (möjligtvis är det så den sammankopplas med Gudinnan Venus) men är även förknippad med Månen genom Gudinnan Diana och sina användningsområden.

Gråbo kallas även för the travelers weed – den resandes ogräs. Och förknippas därför med beskydd. Det sägs att Romerska soldater la gråbo i sandalerna mot värkande fötter.

Medicinskt anses Gråbo främja apetit och motverka feber.

Man kan också göra ett avkok på gråbo och torka av sin svarta spegel eller kristallkula samt skall man förvara gråbo nära det man spår med, för att öka förmågan. Exempelvis en liten påse torkad gråbo nära Tarot kort, Lenormand kort eller spådomsrunor, förslagsvis i samma låda.

Avkoket kan också användas i bad före läggdags. Man kan också röka in sitt sovrum med torkad gråbo på rökelsekol, använd ca 1 tsk och tillsätt lite åt gången, lägg dig sedan till sömns utan att vädra ut rummet.

Olja på gråbo, i ovan exempel innehåller delar av växt. I receptet nedan skall dock inga växt delar vara kvar i oljan

Olja på gråbo, i ovan exempel innehåller delar av växt. I receptet nedan skall dock inga växt delar vara kvar i oljan

För att göra en olja på gråbo kan man använda Cunninghams metod. Detta är det sätt som kommer närmast en eterisk olja.

* En stor näve färska blad och blomma av gråbo

* En klar och ren/decinficerad burk av glas

* Sil duk

* Klar olja, raps eller solros – eller en annan enligt ditt val

Lägg blad och blomma av gråbo i silduken. Lägg i glasburken och häll över olja så det täcker, annars kan det mögla. Ställ den förslutna burken i ett soligt fönter och skaka den och vrid en gång om dagen i en vecka. Har du dåligt med sol kan du hjälpa prosessen på traven genom att värma upp ugnen till 150 C, stänga av och sista dagen i vecko-cykeln sätta in burken innehållande gråbo i silduk på eftervärme i en natt. 

Ta sedan upp duken med växten i och krama ur alla olja du kan ner i burken. Upprepa proceduren 6 till 10 gånger. Tills oljan doftar starkt av växten.

Tillsätt E vitamin droppar, klar alkohol eller balsampoppel sav som konserverande ämne. Och förvara torrt mörk och svalt i en försluten behållare. Oljan kan användas i ritualer, besvärjelser, i bad eller i salvor därefter.

För de som tillber Diana kan olivolja vara lämpligt som bas och användas vid exempelvis månritualer. Gräv då ner oljeflaskan i jorden vid nymåne och gräv upp nästa nymåne, eller låt den bada i månljus i en eller flera nätter.

Drömmkuddar fylls vanligt vis med doftrika torkade växter eller blommor. Min mormor brukade sy sådana och gav oss dom, tyvärr vet jag inte innehållet. Men vanliga växter är gråbo, humle, lavendel  och rosenblad

Drömmkuddar fylls vanligt vis med doftrika torkade växter eller blommor. Min mormor brukade sy sådana och gav oss dom, tyvärr vet jag inte innehållet. Men vanliga växter är gråbo, humle, lavendel och rosenblad

En dröm kudde går utmärkt att göra av Gråbo, det är det jag har tänk mig bl a. Då fyller man en mindre kudde med torkad blomma, blad samt de mindre stjälkarna och lägger den under sin huvudkudde. Intressant skulle det vara att kombinera drömkudden med lämpliga Galdrar, runor, en kopp gråbo the och symboler för just profetiska drömmar – det kommer nog vara mitt framtida experiment. Detta sätt är rekommenderat för dom som har svårt att minnas vad de drömmer har jag förstått och för dom intresserad av drömarbeten.

Läs här om hur jag gjorde min Drömkudde.

Gråbo är en vanlig ingrediens i Flygsalvor, Häxsalvor och verkar vara den enda växt som får vara med i de giftfria moderna salvorna.

Men se upp med användningen av Gråbo då den innehåller ämnet Thujon som i stora/tätt upprepande doser är giftigt och för pollenallergiker är Gråbo en mardröm. Vissa kommuner sanerar mot gråbo för att mildra det för allergiker, man ska även låta bli gråbo under amning och graviditet. Men annars är den otroligt vanlig och kan hittas precis överallt. Ett användbart, lätt tillgängligt ogräs som är helt gratis.

Bild: drömkudde och Olja, källa google.

LÄS OCKSÅ:

NÄR DU SKALL SKÖRDA – ALLMÄN ARTIKEL

// Häxhem