Bokrecension: Growing upp with Draja Mickaharic av Luke Cullen

Häromdagen avslutade jag Growing upp witch Draja Micaharic av Luke Cullen.

En fantastisk liten bok med mycket innehåll på mindre antal sidor, annars tycker jag att man nästa spär ut vissa böcker med skit och ingenting bara de får mer volym.

Denna bok tror jag är en av de första man bör läsa om man vill börja uppta övningar som finns i de andra böckerna. De samspelar så bra då Luke var en elev som gick igenom just dessa.

Boken inleds med tre historier; en om en initcieringsrit för en schaman, hur han dör och blir pånyttfödd. En om en byhövding i Sydamerikas djungel som ser sin by slaktas framför honom och förlorar sin empatiska och sympatiska förmåga. Och den sista om en Samuraj som inte kan visa barmhärtighet och slaktar en hel by själv för en mindre oförätt.

Själva resan börjar med att Luke är 12 år och på väg till New York med sin pappa för att träffa Draja Mickaharic, hur han får sin första egentligen väldigt ”ickemagiska” uppgift och hur den påverkar hans liv. Ungefär varge år får han återkomma för mer övningar och uppgifter han får applicera dagligen på de han redan utför och utvecklingsförloppet är intressant att följa med i.

Förutom det, om man själv är intresserad av av växa spirituellt bör man kunna hämta ut en hel del av denna bok, som beskrivet utvecklingsprocessen hos en nybörjare istället bara för att rada upp en övning. Och så finns det en del annat matnyttingt i den om hur bönen fungerar, hur man samtalar med sitt känsloliv, arbeta med och betala andar och hur inre samtal med andra människors inre fungerar, också där med nybörjarmisstag och lärarens feedback till eleven (Luke).

Mental influences, A magical Pie, Magic simplified går in på dessa tekniker bl. a och ger praktiska och tydliga instruktioner. Men eftersom jag tror att de flesta av oss som inte är skolade eller har en lärare är ungefär 12-16 år i vår egna utveckling i teknikerna (aj aj säger egot här), kan denna bok synnerligen vara till hjälp och en fin fin komplettering. Efterson det inte alltid är så att man tar in allt innehåll av en text om man inte har förberedande förutsättningar från början.

// Häxhem