Sjukvård, Friskvård och tankar om påverkan av Entiteter

Jag har velat skriva ner detta ett tag men har haft svårt att veta hur fasiken jag ska formulera mig. Vad tror jag egentligen?

Jag vet vad jag inte tror:

Jag tror inte att psykiska eller fysiska sjukdomar beror på entiteter, jag tror det har att göra med hjärnsynapser och kemisk sammansättning i kroppen, samt diverse sjukdomstillstånd. Detta med stor reservation för bristande kunskap. Jag har ingen professionell utbildning inom psykologin, sjukvård i allmänhet eller psykiatrin.

Lättare psykiska åkommor, som depression, sömnlöshet (rena dig och ditt hem regelbundet) och oro tror jag är mer en produkt av dagens samhälle där exempelvis ”lätt” ADHD verkar vara en samhällssjukdom. Som exempel kan det vara svårt att skilja på ett stressat barn i en otrygg miljö som främjar koncentrationssvårigheter och konflikter, det barnet kan uppvisa samma symptom som en lättare grad av bokstavskombinationen vanligtvis har. Personlighetsstörningar uppkommer i många fall (inte samtliga) av trauman i barndom och pubertet, där man inte fångar upp barnet/ungdomen.

Sen finns ju alla bakterier och allt annat sjukvården är lämpad att hjälpa till med.

Jag tror och tycker att det är farligt att föreskriva ris som ros till Gud, djävulen, demoner och likartat, eftersom det befriar en från personligt ansvar – och kan vara fruktansvärt destruktivt för den insjuknade. Med det sagt tror jag även att makter kan påverka våra liv.

Varför ens diskutera detta?

Jag har märkt att i dessa kretsar så är man otroligt negativ till den klassiska medicinen och läkarvetenskapen. Jag tycker att det är dumheter. Har du en brusten blindtarm så funkar inte Reiki Healing, positivt tänk eller en exorcism. Sjukvården vet inte allt, är under bemmanad, underprioriterad rent ekonomisk, den är inte felfri. Men fan så mycket bättre än för några hundra år sedan. Vi överlever mer idag och lever definitivt längre.

Lider man av en psykisk sjukdom så behöver man vård av dagen psykiatri, inte en exorcism, änglakontakt eller kristall healing. Dumheter det med. Och antagligen förödande för den personens liv.

Självklart har var och en till möjligaste mån ett direkt ansvar över sin fysiska och psykiska hälsa. Det går inte att bara lida av lathet för att förändra, det går inte att inta mat eller andra substanser för att sedan gå och klaga hos sjukvården om och om igen. Och gör man så bör man iallafall förstå att man själv lägger grunden till sina besvär.

Och det måste vara den viktiga skillnaden att se här: Sjukvård är inte Friskvård och inte heller Andlig vård. Dessa tre är lika viktiga men seperata och står var för sig och bör behandlas därefter, men kan påverkar varann ändå.

Kan då Entiteter påverka oss negativt?

Ja, det tror jag. Jag vet inte hur vanligt det är men jag gissar på väldigt få fall av allt som vi kan påverkas negativt av ändå. Så använd inte entiteter som nån bort förklaring, bli inte paranoid och se alltid till andra händelseförlopp först och främst.

Att jag tror att de kan påverka oss baserar jag på en personlig upplevelse, jag vet inte varför den plötsligt dök upp nu, om det är så att jag har blivit mer uppmärksam på skiftningar runtomkring mig eller om det bara var så att det var första gången.

Jag har alltid varit emotionell, och ofta dök det negativa emotionella känslor upp hos mig som jag inte kunde finna roten till. Detta började jag reflektera över i övre tån-åren  Då kunde jag känna skam, ledsam-het och vara riktigt tung i sinnet trots att jag inte intellektuellt kunde förstå var känslorna härstammade ifrån. Jag var inte heller deprimerad, manodepressiv eller hade några direkta obearbetade trauman som fick mig att känna så i bagaget. Inte nu heller. Självklart får livet mig att känna detta med men då kan jag intellektuellt se var alla känslorna kommer ifrån.

Lite miss visande är det att koppla ihop ovanstående stycke med nedanstående, det var menat mer som en bakomliggande förklaring. När detta händer, i de flesta fall är för att jag tar över andras känslor. Folk jag umgås mycket med och min familj, jag synkar in mig och känner.

Nåja, för en tid sedan när jag skulle lägga mig kom detta över mig igen, det sjunker på så mjukt, försiktigt och ”gradvis” att jag inte ens märkte det ske förrän jag låg där och kände all denna emotionella skit. Jag skulle precis börja gråta lite grann när jag kom på mig, det var lite som i stil med: Vad i helvete? Eller vänta nu…var kom detta ifrån? Just då fick jag i mitt sinne se en bild på en varelse. Jag samlade energi i mig och tryckte utåt och så försvann det.

Jag tror någon blev påkommen, som brukar vara dold…det var som att han åt. Så jag jag tror det finns entiteter som påverkar oss, när sig på oss och är vad de flesta skulle kategorisera som negativa.

Jag vill också tillägga att jag tror att man kan påverkas på ett sätt som vi uppfattar som positivt med.