Formel för att minnas sina drömmar – Drömarbete

Jag kom ihåg denna lilla formel jag använde för en sisådär 9? -år sedan. Det var en kort tid efter att jag började utforska magi, mystism och häxkonst. Mina alldeles första böcker var från biblioteket och handlade om folktro, skrock och folkmagi. Nu i efterhand vet jag att de var alldeles utmärkta.

Sedan ramlade jag in på Ande, Kropp och Själ pärmarna. Vissa ritualer i dom fungerar (vilket är vilseledande då man tror att allt stämmer) men annars är det ganska platt, innehållslös och reklam/marknadsförings baserad information. Det leder inte någonstans men kan fungera som en liten övergripande intresseväckare.

Nog om det, här kommer min lilla formel, eller det jag minns av den.

Ingredienser:

Ametist

Ljus – valfri färg

Papper och penna

Ramsan:

Låt mig se och inte glömma,

vad som vart och som skall komma

Som är viktigt för mig nu,

inatt i drömmen mig visa nu.

Skriv ramsan på pappret rabbla, mumla den medan du laddar ametisten i din hand med intentionen. Tro på det helt fullt ut, inga tvivel får finnas, rulla lappen runt ametisten och lägg under kudden. Tänd ditt ljus. Se upp med brandrisken, ha ljuset i en eldfast kupa eller om du är rädd för att det ska börja brinna (logisk rädsla) strunta i det helt.

Lägg dig ner och medan du somnar rabblar du ramsan om och om igen i huvudet. Tills du faller i sömn, ramsan skall vara det sista du minns.

Nu skulle jag även prova att sy en sömnkudde med torkad lavendel och gråbo för att ha under huvudkudden. Lavendel för sina avslappnande/lugnande egenskaper och gråbo för att drömma klara, starka drömmar och minnas dom efteråt.

Ska man vidare analysera den finns det flera nybörjarfel i den. T ex ordet GLÖMMA har en större spykologisk laddad betydelse än INTE, det hade vart mer lämpligt att använda MINNAS. Vidare ”det som vart och som skall komma” syftar mer på bakomliggande händelser och framtida förebud, vilket handlar mer om profetiska klardrömmer. Jag var ung…men den har fungerat med lyckade resultat ett flertal gånger, trots bristerna.