Flygsalva och Böcker

Jag har kostat på mig några produkter jag har velat ha en längre tid och det efterlängtade paketet kom dagen före midsommar, då sommarsolståndet var d. v. s. den riktiga astrologiska midsommaren ! Lucky me !

Häxsalva, Flygsalva och torkade växter

De första är från Stang and Couldron som drivs av Sarah Lawless – The witch of forest groove. Det är två flygsalvor, häxsalvor och en påse lösa örter för Thè eller rökelse (som även de används ibland i flygsalvor, dock är de ej giftiga). Den ena salvan är med mandragora och den andra med bolmört gjort på en bas med björnfett med balsampoppel som konservering och för sina magiska attribut (inget fett från små barn alltså).

Mandragora, alruna som förutom att förstärka all trolldom, främja rikedom och tillväxt är en vanlig ingrediens i flygsalva för sin kemiska sammansättning. Antagligen en av de mest kända magiska växterna.

Mandragora, alruna som förutom att förstärka all trolldom, främja rikedom och tillväxt är en vanlig ingrediens i flygsalva för sin kemiska sammansättning. Antagligen en av de mest kända magiska växterna.

Det är intressant detta med flygsalvor, de gamla recepten innehåller nuförtiden bannlysta växter. Jag förstår att somliga har avskrivits, de som endast paralyserar och förgiftar. Men om man besitter en någotlunda skolning inom botanik borde man kunna dosera på ett sätt som inte förgiftar. Jag skulle aldrig, aldrig ens tänka tanken att experimentera själv med varken substanserna eller doserna av dessa mycket giftiga och dödliga växter.

Många av de mediciner vi använder idag skulle i en ej uträknad dos döda en på fläcken, inga kontigheter egentligen till och med penicilin är ett gift. Det som jag anser vara det stora problemet idag är missbruksmentaliteten, och då menar jag inte endast narkotiska preperat utan i stort. Moderna salvor är faktisk verkningslösa om man tänker på den kemiska sammansättningen. De är säkert bra salvor men inga flygsalvor. Jag tror att det är svårt att inte hitta fram till flygsalvor eller andra rituellt förknippade växter inom häxkonst, shamanism eller peganism tids nog. De är återkommande på olika sätt i gamla naturreligioner.

Flygsalva appliceras av trollpackor. Förr vanligtvis gjort på animaliska fetter efter matlagning blandade med allehanda giftigt dödliga växter och i somliga fall aska. Barnfett har man avskrivit som ett sätt att avskräcka de okunniga på eftersom det är en av de få ingredienser i recepten som saknar mening. Vanliga plantor var belladonna, bolmört, spikklubba, röd flugsvam, mandragora och stormhatt - vilka alla är dödligt giftiga.

Flygsalva appliceras av trollpackor. Förr vanligtvis gjort på animaliska fetter efter matlagning blandade med allehanda giftigt dödliga växter och i somliga fall aska. Barnfett har man avskrivit som ett sätt att avskräcka de okunniga på eftersom det är en av de få ingredienser i recepten som saknar mening. Vanliga plantor var belladonna, bolmört, spikklubba, röd flugsvam, mandragora och stormhatt – vilka alla är dödligt giftiga.

Dessa små burkar ska jag använda i ett rituellt och spirituellt syfte i väldigt enstaka fall i små,små mängder, så jag har inga större problem med moralen och etiken kring det. Jag vet var jag står.

Förr och främst under medeltiden användes salvorna för att flyga (resa astralt) och hamskifta till sabbaterna trots att man låg kvar i sin säng. Salvorna smörjs in på kroppen, vissa växter bör man undvika på könsdelar och inga av växterna bör komma nära mun eller ögon, de är endast för utvärtes bruk. Lämpliga områden att smörja kan vara korsryggen, nacken, tredje ögat, armhålorna, över hjärtat och under fötterna. Salvorna framkallar inte astral resor eller hallucinationer av sig självt i små doser utan samspelar bäst med de tekniker man redan använder. De flesta dödsfall har förekommit i medicinska experiment, misskruks syfte och när man har förväxlat några av de ovanstående plantorna med en annan ätbar ej giftig växt.

Många av plantorna har använts och används än idag medicinskt, t ex belladonna för pupill utvigning och fingerborgsblomman som hjärtmedicin. Bolmört har funnits i forntida vikingagravar. Många plantor användes av allmogen för självmedicinering, av fältskäraren på slagfälter och som anestesi – vilket säkerligen har lett till många dödfall.

Örtpåsen är en blandning av växter som främjar synskhet, drömarbete och profetiska syner. Många av dessa går att finna vilt i den svenska floran som gråbo, kungsfackla, maskros, poppel och malört (känd som ingrediens i Absinth), dessa ska jag hålle ett extra öga på kan ni tro.

Jag tror jag kommer att försöka mig på en salva eller tinktur av gråbo, malört och salvia. De är ganska harmlösa och inte ens i närheten av de dödligt giftiga plantor som jag skrev om ovan, en modern flysalva som borde kunna kombineras utomordentligt med en traditionell eller vara för sig själv vid t ex drömarbete.

Läs mer om Flygsalvor på On Flying Ointments och Flying ointments Their Ingredients and Their Use och slå upp varge planta i en flora för att läsa om hur dödligt giftiga de är.

Böcker

Jag har jag även inhandlat böcker av Draja Mickaharic – som är alldeles utmärkt om inte fantastisk. Jag riktigt suger in varge bokstav och slickar kunskapen och intresset av mina fingrar, det är nästan perverst.

Magic simplified och A spiritual workers spell book av Draja Mickaharic

Magic simplified och A spiritual workers spell book av Draja Mickaharic

De två böckerna på bilden har jag redan, till samlingen har jag lagt till: A magical pie, Magic materia och Spells of the minor Prophets som jag fann tipsade av Therootdoctor . I Framtiden får det bli fler bl.a A century of spells, Tales of Immortality och Spiritual Cleansing som till en stor del finns att läsa på google.books och ingår i de flestas samlingar, men just nu vill jag först aktivera mitt borttappade bibliotekskort och ta mig en tur till bibblan. Kanke är jag så ful att jag köper bläckpatroner till min skrivare och ”råkar” scanna.

Och sist men inte minst mildades mina arbetsproblem med hjälp av Mari som skriver och erbjuder tjänster på Tunridacraft.com, jag kan bara säga TACK och rekomendera efter erfarenhet.

En av föremålen jag fick på beställning av Mari på Tunridacraft. Ett personligt beskydd som fungerar under dagen och som skyddar under magiskt arbete

En av föremålen jag fick på beställning av Mari på Tunridacraft. Ett personligt beskydd som fungerar under dagen och som skyddar under magiskt arbete

PS jag återkallade en sida ”Om Häxhem” då jag valde att skriva presentationen i menyn till vänster, tyvärr försvann den med alla kommentarerna som jag hade tänkt att flytta till Gästboken. Väldigt synd!