Maskros – Magisk Medicinsk och Gratis

Maskros, denna fina solskensblomma finns att finna överrallt såhär års. Detta ogräs är även högst användbart både medicinskt och magiskt.

Jag har sysselsatt mig med att gräva fram dessa växter, torka rötterna för ett The som ska vara bra vid hjälp att förstärka dom synska gåvorna och för kontakt med andevärlden. Man kan göra The på roten enbart eller blanda mald rot i kok kaffe för spådom. För att kontakta de högre världarna används blommorna.  logik; roten=som nedan, blommor=som ovan.

Maskrossaft:

Ca 1 liter färska maskrosblommor utan stjälk.

3 liter vatten

1 apelsin, 1 lime, 1 citron

Ca 5dl socker

1 msk vaniljsocker

Gör såhär: Koka upp blommor och vatten i en kastrull. Tällsätt skivade citrusfrukter, socker och vaniljsocker. Lår koka på låg medelvärme i ca 20-30 minuter. Sila genom en duk eller massa kaffefilter i en vanlig pastasil och njut av varm eller med is en sammardag.

Efter att ha grävt fram rötterna skrubbade jag dom rena med en svamp, hackade i ca ½ cm stora bitar och rostade i ugn i 120 grader i två timmar.

Efter att ha grävt fram rötterna skrubbade jag dom rena med en svamp, hackade i ca ½ cm stora bitar och rostade i ugn i 120 grader i två timmar.

Nu har jag torkad maskrosrot förvarad i skafferiet och maskrosvin som jäser på köksbänken jag kommer kanske att göra en till sats med ett recept som innehåller mer dosering av blommor, dock vill jag inte att det blir för drivande. Jag använde detta recept nu till vinet.

Man kan också koka ett The på hela maskrosväxten, blad, rot och stjälk, gör så stark du vill, föslagsvis en stor planta (hel) som täcks av 1 Liter vatten. Det blir dock lite beskt men fungerar bra som utrensande kur i en vecka, drick några gånger om dagen varm eller kall.

Vissa källor pekar på att maskrosen är helgad Hecate och kan användas som offer, rökelse eller dryck vid en ritual tillägnad henne. För att offra till Hecate gräv en grop vid en korsväg, häll sedan lite av drycken i gropen och täck åter med jord. Gå sedan därifrån utan att se dig om.

Utöver allt detta är blomman bra för att rensa ut slagg ur blodet, lever och gallblåsan men tänk på att den är laxerande och urindrivande. Vissa källor menar på att maskros även främjar skelett tillväxten detta är dock konstigt med tanke på att den inte inehåller ämnen som direkt påverkar skelettet. Men eftersom den är utrensande för slagg och toxiner i blod, lever och galla kan det påverka att kalcium upptaget förbättras i kroppen vilket i sin tur fraämjar skelett tillväxten.

Summa summarum Maskros är ett högt användbart ogräs. Själv tänkte jag prova olika recept på maskrosrot – kungfackla – gråbo, spännande…

Ut och skit ner naglarna med er =)

Nästa projekt blir hostmedicin av granskott.

LÄS OCKSÅ:

NÄR DU SKA SKÖRDA – ALLMÄN ARTIKEL

Gråbo – Skörd och användningsområden