Vad jag tycker om New Age – Nyandlighet

Det retar mig och finns överallt. Till och med i mig. Precis som kristendomen har new age färgat av sig på mig och påverkat mig. Så är det alltid med det man utsätts för i vardagen. Ett kristet samhälle har jag växt upp i och en kristen rörelse har jag varit med i. Så även om jag inte kände mig förvånandesvärt religiös och troende så var jag det, i mitt synsätt och i min tro. För jag kunde känna det lämna mig och jag kan fortfarande komma på mig själv tänka kristet; jag menar då med kristna synsätt på det övernaturliga, själen, existenfrågor och synden.

Reklam fungerar såhär; Man utsätter det medvetna för intryck: muntlig, i text och bild. Det går sedan vidare till det undermedvetna. Och när du ska köpa tvättmedel så väljer du det du har utsatts för mest i muntligt, och i text och bild – det ditt medvetna känner igen. Prova att gå och handla en gång utan att köpa de varor du vanligtvis handlar och i helt andra märken, så märker du hur djupt rotat det är och upptäcker hur mycket mer som står på hyllorna.

Våra osynliga trådar

Våra osynliga trådar

Samma gäller här för kultur och religion, automatiskt tänker ens medvetna i de banor, mönster och synsätt som är förankrade i det medvetna från födseln. Och vare sig vi vill erkänna det eller inte så lever vi i ett kristet samhälle med kristna högtider och synsätt och det alternativa, nyandliga synsättet är det New Age som är mest dominant, självklart påverkar det oss det handlar inte om vad man tror utan är ett rent psykologisk faktum. Och Nyandlighet – New Age är det man oftast kommer i kontakt med när man börjar sin resa.

Så rotar jag tillräckligt långt ner i mig finner jag New Age och kristendomen. Jag försöker arbeta bort det genom att bli medveten om mina tankesätt, begrunda nya, kritisera mig själv och omvärdera. Jag blir förbannad, modfälld och ledsen på mig själv ibland. Men ändock så är det ett aktivt val och ingenting som sker av sig självt.

För jag ser Nyandlighet och New Age som endast Ljus och Kärlek (oj här kom klykningarna), rosa vibrationer, kosmisk harmoni, kostymdrama, RENA FANTASIER blandat med en hel del självhjälps nonsens och en god dos mystik vilket har uppnåts genom att sätta en jävla massa ”häx” framför det mesta. New Age har plockat, från Theosofin,Astrologin, Buddhismen, Shamanismen, Yoga, Kabbalah, Trolldomskonst, Hedendomen och många fler välgrundade skolor och trosriktningar. I New agen tror man att affirmationer är magi och att karma är någon universiell lag. Detta sprider man som en sanning. Förbannat! (klicka på respektive ordlänkning för att läsa mer om det)

Jag kan uppskatta en sådan vacker bild, men jag kan inte förankra den i verkligheten och jag är inte intresserad av att flumma bort i en trosriktning som inte är verklighetsförankrad.

Jag kan uppskatta en sådan vacker bild, men jag kan inte förankra den i verkligheten och jag är inte intresserad av att flumma bort i en trosriktning som inte är verklighetsförankrad.

Resultatet blev lika förvridet som en demon på det sjunde astralplanet, lika falskt men inte lika verkligt. Men det är en enkel väg att vandra, den är inte snårig, aldrig farlig och du kommer att möta rosa enhörningar, glitterälvor, tala om ljus och kärlek och sända rosa harmonivibrationer i en grå värld där svält, krig, fattigdom och orättvisor bor. Du kommer att utföra healing (hur fan du än vill) och kalla dig själv häxa. Du kommer att ha en massa snaiziga ritual redskap och inte veta ett skit om dom, anropa de fyra elementen och inte veta varför.

Ditt bästa redskap på denna väg kommer att vara DIN fantasi och hur väl du kan visualisera ihop allt det du vill uppleva och se. Din tröst kommer att vara att det bara finns ljus och kärlek (helt utan motpol eller grånyanser) på andra sidan och alla de positiva energier du är samhörig med. Inga tester, inga provocationer. Som sagt en enkel och rak väg att vandra. Du kommer inte att växa ett skit, om inte möjligtvis du känner dig lurad i slutändan.

Sedan har vi dom som ser en evig kamp mellan gott och ont, demoner och änglar överallt. Är helt övertygade och känner sig manade att upplysa och omvända alla till deras verklighetsuppfattning. Man kan nästan säga att dom är besatta…

Gott Nytt År

önskar

HÄXHEM