Att öppna upp och stänga ner, hur gör man egentligen?

Hej igen! Det var längesedan jag skrev någonting sist och nu när det härliga höst vädret börjar får jag sådan lust att blogga igen. Det är

lite av ett projekt den här bloggen, vissa saker vill jag redigera, nya tankesätt får form och leder till utveckling. Men jag låter det var kvar som det är, den får växa och utvecklas av sig självt. Jag måste även säga tack till er alla som fortfarande besöker min blogg trots få uppdateringar.

Och jag vill uppmärksamma er på att det högst upp finns en flik som heter ”Gratis litteratur” där jag har listat flera hemsidor som låter en ladda ner gratis böcker av olika slag.

 

——————————————————————————————————————————————

Att stänga ner och öppna upp

Jag tänkte ventilera lite tankar jag har om att stänga ner och öppna upp sig. Det är först detta år som jag har funnit mitt knep (och jag har provat många), det är skönt när det fungerar.

Jag har provat många sätt, bl a stänga ner sina chakran en efter en, föreställa sig att de är lotusblommor som stänger sig, dörrar, ja det mesta. Chakrastängning fungerar inte alls, inte för mig iallafall. Och ska jag vara ärlig är inte att öppna upp sig på det sättet heller särskilt verksamt, även om jag förstår att det verkar vara det mest moderiktiga sättet just nu de flesta använder. Det som fungerar för en fungerar inte för en annan, vilket är helt Ok.

Att öppna upp är mycket enklare än att stänga ner, det kan ibland räcka att jag sätter mig i rätt sinnesstämning, medvetet vill och söker mig utåt med mitt sinne. Detta går nästan automatiskt till när jag fördjupar eller tänker på specifika ämnen. Men är jag för stressad eller rastlös måste jag ändå anstränga mig, ofta blundar jag och försöker sudda ut konturerna av min kropp, så jag tappar kropps propotionerna, då koncentrerar jag mig på att se genom mitt sinne, punkten mellan ögonen, inte se med ögonen (synen) utan att utvidga mitt sinne och söka det bortom och förbi.

För att stänga ner måste jag göra tvärt om, jag måste hämta tillbaka det som jag sökte med utåt. Det måste vändas inåt och rotas fast igen för närvaro här och nu. To be present. Då menar jag inte att man helt slutar förnimma saker om man brukar göra det, utan det blir mer som att jag slutar känna allt överallt. Jag har så enkelt att plocka upp andras kännslor och det är skönt att slippa. Baksidan är dock att stänger du ner för mycket, för hårt, så blir jag osocial och helt inåtvänd (och då menar jag inte bara med min energi). Det gäller att finna en balans i detta, men det tror jag man bäst kan komma fram till det själv.

Eftersom jag inser att jag öppnar upp ganska enkelt men inte medvetet med diciplin kan stänga ner blev jag så trött till slut. Ungefär som att sitta vid datorn en hel dag, helt slut i huvudet och distraherad, fokus och närvaro sviktar. En kväll hörde jag en röst (nej jag är inte sinnessjuk) som sa ”kom tillbaka” den var rent av befallande, och då kände jag hur mitt sinne liksom vände tillbaka och rotade sig i mig igen. Som att mitt energifält krympte och återvände. Efter det provade jag just det, vilket tar en del övning men jag insåg snabbt att det var rätt sätt för mig.

Ibland får jag återupprepa det några gånger på raken, eftersom jag kan känna hur det vill öppna upp sig igen, jag söker utåt och blir utåtriktad med min energi nästan instinktivt. Då koncentrerar jag mig på att sända tillbaka energin och det sinne som söker sig utåt trycka in det med händerna och väldigt bestämt säga till mig själv att komma tillbaka, bli inåtvänd och närvarande här och nu. Ibland får jag nästan knyta fast energin i mig. Gör jag så före läggdags efter en meditation och även jordar mig emellanåt så sover jag otroligt gott efteråt och känner mig väldigt fokuserad och utvilad efter några dagar. Det gör verkligen skillnad.

Så jag har fått lära mig att skilja på det, att automatiskt stänga ner efter varge gång  jag har läst en intressant occult bok (eller gjort annat) och före läggdags. Då blir det mer strukturerat och medvetet, och jag får behålla min energi.

 

 

Du kanske även vill läsa:

Avslappningsövning för meditation  – Att börja meditera.

Fler inlägg hittar du under kategorin meditation och meditationsövningar eller under etiketten meditation.