Att arbeta magiskt med helgon – Altar uppställning

Hej igen allihop! Och glad midsommar på er alla!

Bloggen har fått lov att stå still ett tag och det börjar bli dags att renska i utkast korgen. Men så får det vara, ibland febril aktivitet och ibland ingen alls på ett tag. Lite beroende på vad jag har för mig och vad jag känner mig inspirerad till att publicera.

Detta inlägg ska jag skriva lite om tekniken jag använde mig av när jag gjorde en ritual med St Philomena. Och lite annat smått och gott som har med Helgon och altaruppställningar att göra. Som sagt att mana fram Helgon kanske inte är det mest moderiktiga just nu med det går utmärkt att innefatta i en ritual eller besvärjelse precis som andra väsen och gudomar.

Jag vill bara skriva med i protokollet att detta är relativt nytt för mig och jag anser mig inte vara allvetande eller fördjupad i ämnet. Detta är bara en anteckning och min berättelse.

—————————————————————————————————————————————————

När man ska mana fram helgon eller göra en ritual/besvärjelse helgonet ska ”utföra”  bör man ha följande (skräddarsytt åt de helgon du ska mana fram och personligen anpassat för dig och ditt behov).

* En statyett, ikon, eller utskriven bild på helgonet. Väljer du att skriva ut en bild från datorn så rama in den i en helt vanlig ram.

* En offergåva så som: blommor förknippade med helgonet, mat och dryck etc. Detta för att attrahera Helgonets väsen och locka till sig det. Men var noga med att de flesta helgon betalar man även efter utfört arbete. Det vill säga; man offrar även efter utfört arbete och altar offret i början av ritualen är då endast en välkomstgåva.

* Ljus, oftast vita men det varierar beroende på vilket helgon det är och vilken färg som förknippas med helgonet. Men 1 Ljus tänt för helgonet bör man ha. Man kan även ha ett ljus tänk för sin avsikt eller som skall persenifiera dig (läs om ljusmagi här), ska ljust vara för dig är det mest optimala ett dopljus du kan få i kyrkan.

* Bön, en bön avsedd för helgonet bör man läsa. Ofta finns det en plats i bönen där man ber om sin avsikt och det är det du ska göra när du ber. Var uppriktig, insiktsfull och ärlig i bönen, den har stor kraft och försök att lyfta fram din avsikt förståligt och inom rimliga gränser förståss. Be från hjärtat så att säga. Be även om att helgonet ska be för din situation/avsikt.

* Beakta vilka dagar som tillägnas helgonet, kan du inte hitta den informationen så går Söndag bra. Ska du utföra en 9 dagar ritual med en 9 dagars novena gör man det specifika dagar i månaden.

* Underlaget kan vara en duk, silverbricka, spegel mm bara det är rent.

Själva uppställningen gjorde jag som en treenighetscirkel med ramen av St Philomena till vänster, Ljuset tänt för henne till höger och ljuset tänt för min avsikt och mig framför. Så det blev som en triangel med spetsen pekandes mot mig. I mitten ställde jag ett glas vatten, en liten tallrik med mat på (chokladägg och en sockerbit) och jag la blommor runtom maten. Ljusen och ramen som bildade en triangel sammankopplade jag med salt. Alltsammans var på en fin glänsande silverbricka.

Jag tände först ljuset för St Philomena och bad henne att komma och höra min avsikt och att ta emot min gåva. Sedan tände jag ljuset för mig och sa att det var ljuset som representerar mig och mitt behov. Jag bad bönen jag hade valt ut och framförde min avsikt och önskan, talade lite fritt om det. Vid denna tid började atmosfären runtom mig förändras, jag kännde en närvaro och det var som elektricitet i luften och i mig. Jag tackade att hon hade hört mig, satt där en stund och gick iväg och gjorde annat sedan. Ljusen lät jag brinna ner och varge gång jag gick förbi dom en kastade en blick åt dom tänkte jag på min avsikt och tackade. Höll igång det så att säga.

Jag lät allt vara orört tills det började bli dåligt, inget bra ide att ha vissna blommor eller härsken mat framme. Det som kan komposteras läggs i naturen och resten slängs.

Vad gäller betalning så bör man offra efteråt med den avsikten. Även om saker ser ut att ha löst sig av sig själva bör man tacka. Detta gör man genom att offentligt tacka Helgonet i en tidning (viktigt för St jude) eller på internet och genom att offra mat och dryck. Med undantad för St Expedit som man betalar på en gång under ritualen.

Om detta var intressant läs även:

Att arbeta magisk med Helgon

Ljusmagi – Introduktion

St Philomina