Kort om att arbeta ”magiskt” med helgon

Hej! Idag känner jag mig inspirerad att skriva om detta. Jag arbetar inte professionellt med detta eller har en lång erfarenhet/överlägsen kunskap, detta är bara lite erfarenheter och tankar som delas =)

Kort om astrala väsens kraft

Även om man är häxa, wiccan, magiker, kökshäxa eller vad man vill kalla sig,  inte bekänner sig till den kristna tron som helgon representerar innebär det inte att de behöver uteslutas. Det är ganska förekommande i traditionell häxkonst, Hoodoo, latinamerikans magi och andra trolldomstraditioner. Även om det inte är särskilt moderiktigt just nu.

Utgår vi från microkosmos och macrokosmos, det vill säga de astrala sfärernas spegling till vår sfär, innebär det att det som tillbes av många, det som ”tros” och sänds ut av oss människor på jorden ”när” dens kraft i den astrala sfären. Därav kan örter, kristaller, symboler, gudar och gudinnor, änglar, helgon bli starkare i sin astrala skepnad och få en inneboende kraft och innebörd utan att vi nödvändigtvis inviger oss i just den trosriktningen. När det kommer till gudomliga väsen och andra raser blir det mer komplicerat eftersom de har en inneboende kraft som är oföränderlig och oberoende av oss, men det kan ändå näras av vår tro och tillbedjan.

Har man det i åtanke kan man åkalla och tillbe ett helgon. Rent ut sagt är det inte den mest kraftfulla magin, men den fungerar.

En bön från hjärtat som är ärlig och insiktfull blir hörd.

En bön från hjärtat som är ärlig och insiktfull blir hörd.

Helgon, bön och avsikt

Problematiken kommer när vi ska hitta ett helgon som passa oss och vår avsikt. Bönens kraft är stor, hur den än må se ut och vem den än må vara ämnad till, många har haft väldigt positiva resultat av att be till helgon om hjälp. Men alla helgon svarar inte på allt och är inte menade för alla. Det gäller att finna det helgon som passar en själv och som kan bistå i det man söker. Ha i åtanke att om du ber om olämpliga saker, utnyttjar, kan ett helgon också förbanna dig. Det är inte bara vi jordiska som kan det. Vissa helgon och änglar utför mer komplicerat arbeten så som fördrivning, brytining av förbannelser, föra hem en bortsprungen älskande, dominering och förbannelser men då måste man vända sig till dom som anses ge gehör för det. Det är inte alla som vill ta i dom mörkare energierna eller som vill ge dig matriell välfärd.

I allmänhet är det väldigt tryggt att kalla på deras hjälp, energin när de kommer är väldigt ljus och ren. Detta är kanske onödigt att tillägga men jag gör det ändå, med alla väsen (undantag demoner) bör man ha vett och etikett, inte vara otrevlig, beordrande eller allmänt krävande. Om någon ber dig om hjälp, vill du då att personen i nöd preciserar och beordrar dig exakt, när, hur och var hjälpen skall komma och hur den ska se ut?

Man får inte glömma att tacka helgon, gör du inte det tar de det som givits dig (och mer därtill ibland) eller så hjälper de dig inte och kommer inte att höra din bön igen. Det kommer ett inlägg om altar arbeten i framtiden i samband med Helgon.

Hur finner man sitt helgon?

Jättebra fråga, det är inte lätt. Man får läsa runt lite om helgonet och det den arbetar för. Till slut brukar det klicka någonstans och kännas rätt. Du behöver också veta vem du ber om hjälp så läs på om helgonets liv för att få en kännsla för vem det är, frågor som är bra att veta är ”vem var hxn, vad utförda hxn, vilka mirakel och avsikter förknippas med helgonet”?

Det är även klokt att göra en spåkonst av något slag när du har bestämt dig för helgonet och avsikten, det kan vara till hjälp att förstå om det är rätt för dig. För som sagt, alla helgon hjälper inte alla individer och avsikter (menas resultat) på bästa täkvärda sätt.

Personliga erfarenheter av att arbeta med helgon

Jag tänkte dra lite händelser förknippade med helgon som har rört sig i familjen.

St Nicholas av Myra

St Nicholas av Myra

Det första måste vara när jag är omkring 5-6 år gammal. Mormor är på väg med mig och min syster för att handla mjölk på ett mejeri. Hon skulle precis korsa gatan men det blir rött. Då händer det, en storbilkrock, jag tror det var en lastbil som krockar med en minibuss. En av bilarna kör upp på gångbanan (där vi skulle ha varit om vi hade gått över gatan) och kör över de som går där. Den andra bilen kör in i broräcket som ger vika och stora stenbumlingar faller ner på gatan och gångbanan under och träffar andra. Den första bilen som körde på de som var på trottoaren minns jag lite av, just för att det var en liten pojke som blev helt krossad av bilen och hans mamma som var i totalt upplösningtillstånd och slog sitt huvud så hårt i väggen att hon blödde. Jag minns att mormor höll för mina ögon så jag inte såg alla döda människor framför mig (ett 10:tal omkom, fler skadades) och gick hem med oss. Före denna händelse hade min mamma bett St Nicholas om beskydd för vår familj. Och den dagen hade vi en kraft som skyddade oss och höll oss på rätt sida av vägen. Tyvärr blev min mormor överfallen bara någon dag senare och blev svårt skadad, men hon överlevde det rånet och levde många år efter det.

St Kuksha

St Kuksha

Andra händelsen var när vi skulle emigrera till Sverige. I staden där vi bodde blev en munk helgonförklarad, St Kuksha, och det var allmänt känt att han gav bistånd i önskningar om man bad till honom. Det gjorde min mor för oss, och han kom till henne i en dröm och visade att han hade hört henne. Nu kanske det låter som att det är helt genomförbart, men det är inte så enkelt speciellt om man inte är en flykting av något slag, dvs inte har politiska legitima skäl. Det finns många som inte har lyckats med en imigration och vissa mindre trevliga stunder behövdes det någon som rörde i grytan för vår skull.

St Philomena

St Philomena

Det senaste är mitt arbete med Santa Philomena, jag satt (och gör fortfarande) i en mindre ekonomisk kris, och jag bad om hjälp och avlastning. Två veckor senare vinner jag ett presentkort a là 900kr, och det står nu ett köksbord med  stolar i mitt kök. Inte stora livsförändringar men jag har inte tidigare vunnit ett presentkort  av den storleken eller fått mig ett gediget köksbort med stolar för minst 6 personer till skänkes (begagnat med det syns knappt och kostar ändå mer än vad jag har). Och tänk mitt lilla skruttiga bord som höll på att falla isär, det kom i rättans tid för två stolar har redan kasserats. 

Det kommer inte som man har tänkt sig men ändock faller saker på plats i den riktning man ville, vara sig det handlar om en vinst, ett stoppljus eller en ny möjlighet. Och det är värt ett erkännande och ett stort TACK!

Ett tack till de helgon som hörde och ingrep

Ett tack till de helgon som hörde och ingrep

I framtiden kommer det ett inlägg om altararbeten när man ber till helgon, men det blir för långt att trycka in här.

Ris eller ros? Vad tycker ni?