Avslappningsövning för meditation – Att börja meditera

Meditation är nyckeln till personlig utveckling, din vardagliga hälsa och för framgång i ditt magiska arbete. Av rent hälsomässiga

Mest spända är vi i rygg, nack, axlar och ansiktsmusklerna

Mest spända är vi i rygg, nack, axlar och ansiktsmusklerna

skäl borde alla lära sig hur man slappnar av och hur man mediterar det kan bla hjälpa en med bättre nattsömn, ansträngningshuvudvärk, olika muskelspänningar för att nämna några positiva faktorer.

Som nybörjare tycker vissa att meditation och vikten av det mentala verkar ointressant och trevial. Det kan inte bli mer oseriöst än så, som jag tidigare har skrivit är fokus och kontroll över tankens kraft ett av de viktigaste redskapen du kan finna. Det är viktigt och gynnande i alla faser av livet men eftersom denna sida har en speciell inriktning kan man säga att det är väldigt viktigt i magiskt arbete. Ett ändrat sinnestillstånd bör uppnås när du utför sådant arbete och du bör veta hur du blir blank i hjärnan.

Ofta upptäcker de som försöker sätta sig meditationställning att de inte kan fokusera, det beror ofta på att de hoppas till steg två före det att de kan steg ett. Steg ett; lär din kropp slappna av på riktigt, steg två; lär dig tömma din hjärna på tankar.

Det är inte lätt, det vet alla som har försökt att bemästra meditation. De flesta problemen ligger i att man bli rastlös i kroppen, har koncentrationssvårigheter och är uttråkad av brist på resultat. I de fallen är en väggledd avslappningsövninga att föredra eftersom man gör någonting medvetet och fokuserar på en annans röst.

Det är minst sagt frustrerande när man upptäcker hur svår en sådan färdighet är som man tidigare klassade som rent av obetydlig och kanske lite flummig. Men det är väsentligt att du lär dig den. Och är du seriös i din utveckling förstår du innebörden av det jag skriver.

Som regel ska man prova att göra det en 5-10 minuter om dagen och efter att du har börjat bemästra det till den grad att din kropp svarar snabbt och instinktivt på avslappningen, hålla det i ca 3 månader före du går vidare till nästa steg. Inte heller bör du vara för trött eftersom syftet inte är att falla i sömn som lätt händer.

Ett steg i taget är nyckeln, bli inte självsäker och tro att du kan efter resultat i en vecka eller så. Det är ett längre lopp som räknas, när du har hittat dit. Då kan du börja gå vidare till nästa steg att tömma hjärnan på tankar eller en meditationsresa.

Det fösta steget måste vara att lära sig att slappna av. Före det är all meditation helt omöjlig. Det går inte att nå ett annurlunda sinnes tillstånd före det att kroppen är helt avslappnad. Hur man gör är helt upp till var och en. Vissa väljer att ligga ner, andra att sitta, tyngdpunkten bör ligga på att andas rätt (med magen, genom näsan, oansträngt) och medvetet känna avslappningen i muskelgrupperna.

Personligen fungerar vägledd spänn-och-släpp metoden väldigt bra för mig. När jag då är helt avslappnad då kan jag börja meditera till en plats eller med ett specifikt mål. Och när det är uppnått endast då kan man försöka tänka på ingenting, med det menat bli blank i hjärnan.

Att tänka ”jag tänker på ingenting, jag tänker på ingenting, jag är tom i hjärnan” räknas inte. Det är felaktigt. Att nå det tillståndet innebär en total otvingad tystnad av tankar och en otvungen tomhet i hjärnan. Men det steget kommer efter avslappningen, inte före eller samtidigt.

Tre stycken länkar till gratis avslappningövningar:

Här hittar du en länk till en gratis Spänn-och-Släpp avslappnings metod. Lyssnar på den =)

Lyssna på filen HÄR <——–

Här är en länk till folkhälsans avslappningsövningar (om man klarar finsk brytning):

Fler avslappningsövningar finner du här <————-

Avslappningsövning i 2 delar:

För att komma till avslappningsövning i 2 delar <——-