Ett besök och en uppmaning från andra sidan

Början på den här berättelsen hände för 4 år sedan, men jag minns den klart än idag då den lämnade ett beständigt avtryck.
 
Jag var då yngre, singel och levde ett ganska hektiskt liv. Jag reste på festivaler och hade lite tid över för hushåll efter jobbet.
En kväll hade jag en väldigt obehaglig dröm.
 
Jag vaknade av att min avlidna mormor stod på min säng, med fötterna precis vid min kind och såg ner på mig. Jag blev fruktansvärt rädd och hon var upprörd. Hon började snurra min säng och mana mig att gå upp. Hon var väldigt bestämd och tvingade mig ut i köket för att laga mat och städa.
 
Nu kanske det inte låter så hemskt men stämningen var påtvingande, tryckande och jag upplevde den som hotfull.
Hon pekade på hunden och började att ösa, ömsom kasta runt möblerna i lägenheten. Jag försökte komma bort men hon lät mig inte, hytte med fingret och fortsatte med sitt utbrott.
 
Plötsligt låg jag i sängen igen och hon stod då än en gång vid mitt huvud och blickade ner på mig. Min tik kom då fram till mig och nosade på min hand. Det var då jag vaknade (eller vad man ska kalla det). Med hunden precis där hon var i drömmen.
 
När jag tänkte tillbaka på drömmen trodde jag att det var en annan person som hade besökt mig, för jag minns min mormor som snäll, omtänksam men även princip fast. Så det kändes otänkbart att hon skulle skrämma mig så. Nu flera år senare förstår jag att rädslan kom ifrån mig själv. Att hennes vilja endast var att uppfostra och ge mig en uppmaning. För just hushåll var viktigt för henne i livet. Denna händelse har jag tagit med mig och nu flera år senare då jag var i samma situation fast av andra anledningar började jag känna en närvaro igen.
 
Jag sa då lite skämtsamt till min mamma att jag behöver lite hjälp nu, för annars kommer mormor igen.
Några dagar senare berättade mamma att hon tyckte det var roligt att jag sa just så, för hon hade sett mormor några gånger hemma hos mig. Detta förbryllade henne och hon letade efter någonting annat som kunde ha vart källan till spegelbilden i balkong dörrs fönstret. Mamma fann inte någonting som kunde kasta mormors spegelbild när hon var i 20:års åldern, och det var ingenting ute på balkongen heller. Trots det såg hon det flera gånger vid olika tillfällen.
 
När mitt liv hade kommit på rätt bana igen några månader senare kände jag en förändring hemma. Det var som att någonting hade lämnat oss. Och jag är tacksam att mormor valde att inte visa sig igen så tydligt. För jag är inte beredd på den sortens möte än och upplever det bara som obehagligt. Det verkar mormor ha räknat ut själv med.
 
Den här berättelsen finns att läsa hos Missmagic tillsammans med fler av hennes läsarhistorier.